Apzināti veidotas labas attiecības ar katru skolēnu var radīt patiešām lielas izmaiņas gan šī skolēna sekmēs un attieksmē, gan arī viņa attiecībās ar citiem skolēniem.

  1. Pamaniet skolēniem svarīgo

Pat tik vienkāršas lietas kā “Es zinu, ka tev patīk zaļā krāsa,” vai “Zinu, ka tev patīk Dinamo Rīga – kā viņiem šogad iet?” var palīdzēt atraisīt skolēnu sarunai, kas tālāk var novest pie atklātības, kā arī sarunām par izaicinājumiem.

Pamaniet savu skolēnu apģērbu, jaunu frizūru vai jaunu somu. Bieži vien skolēni jūtas nepamanīti un nepārliecināti, tādēļ uzslavas par gaumīgu džemperi vai kurpēm var daudz mainīt.

  1. Interesējieties par skolēna ārpusskolas dzīvi

Jautājiet par skolēna panākumiem un pieredzi ārpusskolas aktivitātēs. “Dzirdēju, ka tu uzstājies lielas publikas priekšā – kādas tev bija sajūtas?” vai arī “Jums bija grūta futbola spēle otrdien – pastāstiet, kas interesants/jautrs tur notika?” Šādas sarunas neprasa daudz laika, bet atklāj ko vairāk par skolēniem.

  1. Runājiet ar skolēnu, kas kavē

Tā vietā, lai aizsūtītu uz klasi vai norātu par kavējumiem, satieciet skolēnu divatā un apjautājieties, kādēļ pēdējā laikā sanāk vairāk kavēt. “Vai es tev varu kā palīdzēt to mazināt?”

  1. Izmantojiet konfliktu kā iespēju

Ja jums ir konflikts ar skolēnu, izmantojiet to kā iespēju mācīties no situācijas. Runājiet vispirms par faktiem, pēc tam par otra redzējumu par šo situāciju un tad par emocijām. Varat uzdot šādus jautājumus:

  • Kas šajā situācijā notika?
  • Vai bija kas tāds, ko tu būtu varējis darīt citādāk? Kā tas mainītu iznākumu?
  • Kādu reakciju un rīcību tu būtu gribējis sagaidīt no manis? Kā tas mainītu iznākumu?
  • Kādi rīki vai resursi tev būtu nepieciešami, lai tiktu galā ar līdzīgām situācijām?
  1. Esiet atklāti

“Būšu atklāta ar tevi – es šorīt ļoti sāpīgi uztvēru tavu komentāru. Šobrīd es reaģētu citādāk.” Esiet atklāti, godīgi un ievainojami skolēnu klātbūtnē (īpaši privātās sarunās). Šāda atklātība atbruņo arī skolēnus un viņi iespējams atklās savus konfliktus un savas sajūtas. Svarīgi tikt līdz skolēnu patiesajiem emociju cēloņiem.

  1. Palīdziet skolēniem kļūt par resursu viens otram

Vienam padodas māksla, citam matemātika, vēl kādam – organizēšana. Dzīves prasme ir spēt izprast savas stiprās puses un meklēt palīdzību citās jomās. Tas veicinās savstarpēju palīdzību un mācīšanos, kā arī palīdzēs celt pašvērtējumu jauniešiem. Daudzi jaunieši jūtas pārliecināti par savām vājajām pusēm, bet nemaz neapzinās savas stiprās puses.

  1. Rūpējieties par sevi

Izdedzis cilvēks nevienam citam nevarēs palīdzēt. Tādēļ vienmēr atcerieties par sevi un rūpējieties par savu atpūtu, klusuma brīžiem, savām attiecībām ar ģimeni. Domājot par savu skolēnu vajadzībām, neaizmirstiet par savējām.

  1. Izdariet kopā kaut ko jautru

Barjeras mazinās kopā smejoties un kopā atbrīvojoties. Lai kļūtu savstarpēji atklātāki, atļaujieties kopā ar skolēniem būt muļķīgi, spēlēt (nevis vadīt) spēles, būt daļa no komandas, kopā zaudēt un kopā uzvarēt.

  1. Dodieties pastaigā ar skolēnu

Ja jūtat, ka skolēns ir satraukts vai dusmīgs, dodieties pastaigā ar viņu. Pastaigas laikā ir vieglāk atklāties, jo notiek darbība un nav jāveido acu kontakts. Vienkārši uzklausiet! Nekādas morāles, nekādu komentāru. Šādu praksi var vēlāk veidot arī skolēnu vidū – skolēni var viens otram palīdzēt ar pastaigas sarunu

10. Tas prasa laiku

Attiecību veidošana prasa laiku. Izmaiņas bērna attieksmē un uzvedībā, iespējams, būs pavisam lēnas un nemanāmas, tomēr tās būs. Esiet pacietīgi, gatavi pamazām veidot sarunas, pakāpeniski gūt bērna uzticību un saņemt garākas, godīgākas atbildes.

Raksts tapis, iedvesmojoties no Edutopia.com